تعمیر دستگاه های اندوسکوپی

تعمیرات وسایل آندوسکوپی

آندوسکوپی ترکیب دو کلمه آندو یعنی درون و اسکپی یا دیدن تشکیل شده است. کلیه دستگاههای آندوسکوپی به دو صورت ریجیت یا ثابت و فلکسیبل یا قابل انعطاف می باشد. در قسمت اول می توان کلیه وسایل حین عمل جراحی های آرتروسکوپی، سینوسکوپی، هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی و...
مثال زده و در قسمت فلکسیبل گاستروسکوپی، گلونوسکوپی را. کلید این دستگاه به جراح کمک می کند که بدون باز کردن موضع عمل یا تشخیص دهد یا مشکل به وجود آمده را عمل کند.

وسایل آندوسکوپی عبارت است از:

  1. دستگاه کمرا یا ویدئو کمرا که ضمائمی از جمله هد و دوربین و وسایل تنظیم آن و سیم یا کابل مربوطه که متخصص این وسیله است و دارای کانکشن های خاص ورودی به دستگاه و هدکمرا می باشد و دارای تکنولوژی خاصی نیز می باشد و بسیار گران قیمت است.
  2. دستگاه نور داخلی که تاریخچه زیادی دارد که می توان از نورهای هالوژن، زنون و LED نام برد که هرکدام مزایای خود را دارد که در مورد LED طول عمر زاید و سرد بودن آن است که به وسایل و همچنین موضع عمل صدمه نمی زند. در صورتی که در نورهایی زنون گرمای زیاد آزار دهنده می باشد. این دستگاه نیز به صورت اتومات همراه با ویدئو کمرا نور موضع عمل را تامین کرده و خود دارای ضمائم مختلف می باشد از جمله ورودی و خروجی کورد یا کابل نور و کانکشن های مربوط به آن ..... یا خنک کننده لامپ و همچنین وسایل مخصوص تنظیم این دستگاه با ویدئو کمرا در حین عمل می باشد.
  3. دستگاه ..... پمپ های مختلف .... آندوسکوپی است که عمده کار آنها تامین آب به صورت اختیاری برای شستشوی دائمی موضع عمل برای بهتر دیدن جراح استفاده می شود. این دستگاهها و همچنین شلنگ های مربوطه همگی با دو دستگاه فوق کامل هماهنگ بوده و در حین عمل یا به صورت اتوماتیک یا به صورت دستی فشار آب و همچنین دبی آن و خروج آب همگی قابل تنظیم است. در ضمن بر روی وسایل جراحی آندوسکوپی انواع شیرهای ورودی و خروجی نصب شده که به این کار کمک می کند.

دستگاه و یک دستگاه انسی فیلیتور یا پمپ تزریق دی اکسید کربن به داخل شکم و با فشارهای مختلف است. این دستگاه نیزکاش تامین گاز داخل شبکه به صورت (یک بادکنک شده) که دستگاههای مختلف که از طریق پوست شکم وارد محیط می شوند بتوانند بهتر کار کنند. یعنی جایی برای مانور داشته باشند. این دستگاه دارای عملکرد حساسی است و خطاهای زیادی می دهد که باید کاملا به آن مسلط بود . دستگاه تکمیل کننده یا ویترین این مجموعه دستگاه مانیتورینگ یا همان نشان دهنده تلویزیون مانند است که کلیه عملیات جراحی بر روی آن قابل مشاهده بوده و توسط رابط های مختلف به ویدئو کمرا وصل می شود که از ویژگی خاصی برخوردار است.
دستگاههای فوق دارای کارائی پیچیده ای بوده و بر روی آنها انواع سوکت ها و کلیدها و سیم های ورودی و خروجی زیادی می باشد که در حین عمل از اتصال صحیح آنها باید مطمئن بود. دستگاههای آندوسکوپی که به دستگاههای درون بین نیز شهرت دارد در واقع می تواند بیش از این 5 دستگاه نامبرده تشکیل شده باشد که بر روی توالی مخصوص یا همین عنوان یعنی توالی 5 طبقه یا بیشتر برای استفاده راحت تر این دستگاهها برای حمل و نقل آن استفاده شود.
نگهداری دستگاههای درون بین یکی از نکات مهم برای بخش های آندوسکوپی محسوب می گردد که معمولا در هر مرکزی که از درایت کاملی برخوردار باشد به شخص یا گروه خاصی سپرده می شود تا دچار آسیب کمتری شود و فقط خرابی یا عیوب دستگاه درون بین در حین عمل امکان پذیر باشد. زیرا در حین عمل بر اثر مانده های خاصی که ایجاد می شود می تواند دچار آسیب یا خرابی جزئی شود. مثلا در مورد دستگاه ویدئو کمرا به علت آنکه کابل هد کمرای آن در محل اتصال به دستگاه یا سیمونت دچار پیچیدگی، قطع شدگی یا بر اثر استریل های مکرر دچار پوسیدگی و ضعف در قسمت های مربوطه می گردد که قابل تعمیر توسط این شرکت می باشد. در ضمن نوسانات برق ککه آسیب های تکی به برد دستگاه یا پاور و قسمت های حساس دستگاه می زند قابل بررسی و تعمیر و کالیبره کردن می باشد. وجود دستگاههای الکترونیکی و اپتیکی عیوب زیادی را می توان تصور کرد ولی در مورد دستگاههای آندوسکوپی این عیوب به ندرت روی داده چون از ایمنی بالایی برخوردار بوده چون دستگاه درون بین خیلی مهم است که در حین عمل و دورترین منطقه جغرافیایی وقتی در حال کار است کمبود دچار آسیب شود. دستگاههای نور دهی نیز عمدتا دستگاههایی با طول عمر لامپ آن سنجیده می شود و عیب اساسی آنها معمولا سوختن لامپ یا تعویض فن ها و خنک کننده های آن می باشد. که این امر و تشخیص آن یز یکی دیگر از عیوب رایج این دستگاههاست. در ضمن در حا حاضر بسیاری از دستگاههای نوردهی وسایل درون بین به صورت پرتابل نیز موجود است که می تواند حتی به صورت اضطراری تا 5 ساعت کار مفید انجام دهند. نور سرد پرتابل دستی این شرکت در مورد تعمیر و کالیبراسیون لوکس نوردهی دستگاههای نوردهی می تواند تعمیرات جزئی و اساسی این قبیل دستگاههای نوردهی درون بین را انجام دهد.
در مورد دستگاههای پمپ به علت انواع مختلف این دستگاه که از نظر نوع دبی و شلنگهای مربوطه برندهای مختلفی دارد و دستگاههای پمپ برای اعمال هیستروسکوپی- آرتروسکوپی و لاپاراسکوپی یا هر سه در دیک دستگاه و یا اختصاصا برای هر عملی دستگاه پمپ خودش باشد معمولا این دستگاهها به جز متعلقات مصرفی بسیار کم اصطکاک بوده و فقط قطعات مصرفی خارجی آن قابل تعویض است.
دستگاه انسی فلیتور: این دستگاه که وظیفه آن انتقال گاز CO2 به داخل محفظه شکم می باشد. جهت تسهیل در کار جراح و وضوح در عمل جراحی آندوسکوپی می باشد. این دستگاه از آنجا که فقط برای اعمال لاپاراسکوپی استفاده می شود یکی از دستگاههای درون بین اختصاصی محسوب گشته و اکثر آندوسکوپی هایی که با این دستگاه انجام می شود دارای حساسیت خاص می باشد. تعمیرات این دستگاه به علت استفاده از کپسول CO2 که به کرار پر و خالی می شود و چون فشار آنها استاندارد است یکی از دلایل خرابی و گاها فشار شکن آنها خارج از دستگاه قرار می گیرد. شیر های برقی و رگلاتور حساس بوده و خرابی دستگاه بیشتر مربوط به این موضوع می باشد. ضمنا پوسیدگی های دیافراگم و لوله ها و اتصالات میکانیکی یکی از دلایل خرابی دستگاه می باشد و در نوع پیشرفته بر روی Display آن اعدادی ظاهر می گردد که می توان علت خرابی را پیدا کرد.
دستگاه در حجم های20- 30- 40 لیتری د بازار وجود دارد که هرکدا متناسب با تعداد اعمال و نظر پزشک کاربر استفاده می گردد. دستگاه فوق با وارمر و بدون وارمر ارائه می گردد که هرچه بیشتر متعلقات داشته باشد بیشتر می تواند در اعمال آندوسکوپی نقش ایفا کند. بهرحال این دستگاه نیز در این شرکت قابل تعمیر و کالیبراسیون می باشد و می تواند تمامی سنسورهای آن را به صورت استاندارد تنظیم نماید.

تعمیر دستگاه های اندوسکوپی