مراحل از بین رفتن اسکارها , ساده‌ترین راه برای درمان اسکار

مقدمه

اسکارها و به اصطلاح باقی ماندن محل زخم‌ها و یا جراحی‌ها بر روی قسمت‌های مختلف بدن، نگرانی است که همواره برای افراد به خصوص کسانی که تحت عمل‌های جراحی قرار می‌گیرند، وجود دارد. در بسیاری از مواقع جلوگیری از به وجود آمدن این اسکارها کاری بس دشوار بوده و در هر صورت رد پایی از بخیه و یا زخم ایجاد شده بر روی بدن و یا صورت، باقی خواهد ماند. هر چقدر هم که جراحان و متخصصان در هنگام جراحی تمامی تلاش خود را کرده تا اسکاری بر جا نماند، فاکتورهایی هم چون سن، نوع پوست، ژنتیک و نوع بیماری، مواردی هستند که از دسترس جراح نیز خارج بوده و باقی ماندن و یا نماندن جای اسکار، بستگی فراوانی به آن‌ها خواهد داشت. از همین رو در این نوشتار برآنیم تا راه‌های به حداقل رساندن و درمان اسکار را برای شما خاطر نشان کنیم؛ پس در ادامه با ما باشید.

مراحل از بین رفتن اسکارها

بعد از عمل جراحی، اسکارهایی که بر روی پوست باقی می‌مانند، طی مراحلی که ممکن است چند هفته و یا حتی چندین ماه طول بکشند، از بین خواهند رفت. البته همان طور که پیش از این نیز بیان کردیم، از بین رفتن اسکارها به موارد مختلفی بستگی خواهد داشت. در یک تا 2 هفته اول بعد از جراحی، اسکارها در مرحله و یا فاز التهابی خود بوده و رنگ آن‌ها قرمز ‌است. بعد از فاز التهاب، بدن برای یک مدت تقریباً طولانی در فاز خود درمانی و یا ترمیم خود قرار خواهد گرفت. و در نهایت نیز درمان اسکار وارد فاز کلاژن سازی پوست شده که به این ترتیب سطح پوست مقدار مشخصی کلاژن آزاد کرده و پوست‌های مرده که دارای اسکار هستند از بین رفته و پوست سالم و نو جایگزین آن می‌شود. این سه فاز به طور کلی مراحلی هستند که هر پوست بعد از باقی ماندن جای اسکار بر روی آن، طی خواهد کرد.

ساده‌ترین راه برای درمان اسکار

در ادامه ساده‌ترین راه‌هایی را برای شما یادآور می‌شویم که در درمان اسکار و هر چه کوتاه‌تر کردن مراحل مربوط به درمان و از بین رفتن آن مؤثر خواهد بود.

    سیگار کشیدن را قطع کنید: دود سیگار و نیکوتین موجود در آن، بزرگ‌ترین دشمن‌های اسکارها است. فازهایی که در بالا برای ترمیم جای اسکار به آن‌ها اشاره کردیم، با وجود دود سیگار در بدن، برای مدت‌های خیلی طولانی تری ادامه پیدا خواهند کرد و گاهی اوقات فاز کلاژن سازی به طور کلی انجام نشده و درمان اسکار با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد شد.

  •     تا می‌توانید استراحت کنید: خوابیدن و دوری از هر گونه استرس می‌تواند تأثیرات فراوانی برای بهبود پوست شما داشته باشد. پس در صورت وجود هر گونه اسکار بر روی پوست خود حتماً به استراحت خود و زمان کافی برای خوابیدن، توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  •     مواد غذایی سالم مصرف کنید: مواد غذایی که در این دوران مصرف می‌کنید در از بین بردن اسکارها، نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. برای مدتی از خوردن غذاهایی با ارزش غذایی کم پرهیز کنید.
  •     از فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید: اگر بعد از عمل جراحی بلافاصله فعالیت‌های روزانه خود و ورزش‌های سنگین را شروع کنید، احتمال از بین رفتن اسکار را به شدت پایین می‌آورید.
  •     در معرض نور خورشید قرار نگیرید: یکی از مهم‌ترین نکات بعد از عمل جراحی، قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ‌است. حتماً از کاور مناسب و یا ضد آفتاب‌های قوی بر روی اسکار استفاده نمایید.
  •     جلوگیری از عفونت: نکته‌ای که باید توجه‌ای ویژه به آن داشته باشید، جلوگیری از هر گونه عفونت در محل زخم ‌است.
  •     در زمان‌های مناسب به طور صحیح حمام کنید: جلوگیری از رطوبت در محل زخم و قرار گرفتن مواد شیمیایی از جمله صابون بر روی آن می‌تواند تا حد زیادی در درمان اسکار مؤثر باشد.

درمان اسکار

درمان اسکار هایپرترافیک در خانه

ابتدا خوب است که تعریفی از اسکارهای هایپرترافیک داشته باشیم. هایپرترافیک اصطلاحی است که در پزشکی به اسکارهایی که ضخیم شده و قسمت‌های بیشتری از پوست را در بر می‌گیرند گفته می‌شود. البته لازم نیست نگران شوید؛ چرا که درمان اسکار از این نوع نیز می‌تواند به راحتی و حتی با روش‌هایی خانگی که در زیر به چندی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد، انجام گیرد.

  •     ورقه‌های سلیکونی: استفاده از این ورقه‌ها و ژل‌های مخصوص مانند برند سیموسیل Cimeosil که به راحتی از سایت ما قابل تهیه هستند، می‌تواند یک راه عالی برای درمان اسکار باشد. این ورقه‌ها باید در طی مدت زمانی مشخص که پزشک متخصص برای شما تعیین می‌کند بر روی محل اسکار باقی بمانند.
  •     ماساژ در محل اسکار: یکی از ساده‌ترین و البته کاربردی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن اسکار در خانه، ماساژ محل اسکار ‌است. ماساژ در جهت‌های مختلف می‌تواند در از بین بردن اسکار به شدت مؤثر باشد.
  •     کرم عصاره پیاز: پیاز محصولی است که می‌تواند در از بین بردن اسکارها و درمان آن‌ها مفید واقع شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم اگر به کرم‌هایی با عصاره پیاز دسترسی داشتید حتماً آن را تهیه و مصرف کنید.
  •     بایو اویل: این محصول که به تازگی در مصارف بهداشتی و آرایشی به شدت معروف شده و محبوبیت کسب کرده است نیز می‌تواند در از بین بردن و درمان اسکار، تأثیر فراوانی داشته باشد.

درمان اسکار هایپرترافیک

درمان‌ها تخصصی برای اسکار هایپرترافیک

علاوه بر درمان‌های خانگی برای اسکار، خوب است که از درمان‌های تخصصی و پزشکی نیز صحبتی به میان آوریم و به همین منظور،  در ادامه به چندی از پر اهمیت‌ترین و کاربردی‌ترین این درمان‌ها اشاره خواهیم کرد:

  •     درمان کورتیکواستروئید: تزریق استروید می‌تواند یک راه درمانی بیمارستانی برای از بین بردن اسکارها به حساب آید. در طول زمان این روش می‌تواند اسکار را از پوست شما کاملاً از بین ببرد.
  •     درمان از طریق لیزر: لیزرها در درمان اسکار به خصوص اسکارهایی که جدید بر روی پوست ایجاد شده اند، می‌توانند به شدت مؤثر واقع شوند.
  •     درمان از طریق فریز کردن: فریز کردن محل اسکار از طریق نیتروژن مایع یکی از روش‌هایی است که در درمان اسکار به شدت موفق آمیز بوده است.
  •     جراحی: و در آخر روش جراحی برای از بین بردن اسکارهای هایپرترافیک که بیشتر از یک سال بر روی پوست باقی مانده اند، پیشنهاد می‌شود.


برندهای معتبر برای درمان اسکار

همان طور که در بالا اشاره کردیم، درمان اسکار با روش‌های خانگی و استفاده از برخی از شیت‌ها و کرم‌ها می‌تواند به راحتی صورت گیرد. یکی از برند‌هایی که در این زمینه می‌توان معرفی کرد برند جهانی و معروف Implantech بوده که علاوه بر تولید پروتز، در زمینه تولید آنتی اسکارهایی قوی و کاربردی نیز ید طولایی دارد. این برند آمریکایی آنتی اسکاری با نام Cimeosil را روانه بازار کرده است که می‌تواند در درمان اسکار مفید واقع شود.


جمع بندی و نتیجه گیری

آن چه در این جا بدان پرداختیم راه‌هایی برای درمان اسکار و به حداقل رساندن زمان باقی ماندن آن‌ها بر روی پوست بود. از درمان‌های خانگی تا درمان‌های کلینیکی و بیمارستانی را یادآور شده و در نهایت برندی معروف در زمینه تولید آنتی اسکار یعنی Cimeosil را به شما معرفی کردیم.

مراحل از بین رفتن اسکارها , ساده‌ترین راه برای درمان اسکار